رئیس دانشگاه تبریز در مراسم سومین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و گرامیداشت ۹ دی:

۹ دی، «نَه» بزرگی به فتنه‌گران بود / شهادت سردار سلیمانی وحدت و عزت تاریخی در بین مردم ایران اسلامی به‌وجود آورد

۱۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۶ کد : ۱۸۷۷۸ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۳۱۵۳

 

مراسم سومین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و گرامیداشت ۹ دی «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» با حضور دکتر نصراله‌زاده رئیس و اعضای هیأت رئیسه‌ی دانشگاه تبریز،حجت الاسلام انوری مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، جمعی از مسئولین اجرایی، انتظامی و نظامی استان و سایر دانشگاهیان دانشگاه تبریز در تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد.

فتنه سال ۱۳۸۸ توطئه‌ی دشمنان انقلاب

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده در این مراسم طی سخنانی با اشاره به فتنه‌ی سال ۱۳۸۸ اظهار کرد: فتنه سال ۱۳۸۸ توطئه‌ی دشمنان انقلاب بود که دو هدف بزرگ را تعقیب می‌کرد. هدف نخست بی اعتماد کردن مردم نسبت به نظام با مطرح کردن ادعای تقلب در انتخابات و هدف بعدی به اشتباه انداختن مردم در تشخیص و جداکردن حق و باطل بود.

وی ادامه داد: ادعای تقلب در انتخابات در حالی مطرح شد که به‌دلیل وجود سازوکارهای دقیق انتخاباتی، به هیچ وجه امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد و شورای نگهبان نیز با دعوت نمایندگان کاندیداها در بازشماری آرا، نظارتِ بر نظارت را عملی کرد که کاری ماندگار بود.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به قیام مردم تبریز در روز ۸ دی سال ۱۳۸۸ علیه فتنه گران، خاطرنشان کرد: مردم غیور و ولایتمدار تبریز در روز ۸ دی بار دیگر ثابت کردند که تبریز شهر اولین‌ها است و ما به داشتن این مردان و زنان غیور و با بصیرت افتخار می‌کنیم. دشمنان هرگز چشم دیدن عزت و اقتدار این مردم و نظام را ندارند و روز ۹ دی، «نه» بزرگی به فتنه‌گران بود.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه انتخابات سال ۱۳۸۸ با مشارکت ۸۵ درصدی مردم، یک سرمایه بزرگی محسوب می‌شود، افزود: شخصا اعتقاد دارم تمامی حوادث بعد از سال ۱۳۸۸ ریشه در آن فتنه دارد که ملت ولایتمدار ایران اسلامی تحت رهبری خردمندانه‌ی رهبر معظم انقلاب توانستند این فتنه‌ها را خنثی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقایع اخیر در کشور و دانشگاه‌ها نیز گفت: دانشگاه‌های آذربایجان‌‌شرقی نشان دادند که جزو امن‌ترین محل‌ها در کشور هستند و ما در جریانات اخیر صف اغتشاشگران را از مطالبه‌گران واقعی جدا کرده و اجازه‌ی دو قطبی سازی را ندادیم.

دکتر نصراله‌زاده در خصوص شهادت سردار سلیمانی و شخصیت والای این شهید با اشاره به جمله‌ی امام خمینی(ره) در مورد شهید بهشتی که امام فرموده بودند «بهشتی یک ملت بود»، اظهار کرد: ما نیز به تأسی از امام راحل، در مورد شهید سلیمانی می‌گوییم این شهید یک ملت بود که با نفوذ بی حد و مرز در دل‌ها، تمامی انسان‌های آزاده‌ی دنیا را منقلب کرد و درست مثل خبر رحلت امام خمینی(ره)، خبر شهادت سردار سلیمانی نیز برای ما غیر قابل باور بود.

وی با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی در سال 1398 بعد از حوادث آبان‌ماه آن سال موجب ایجاد عزت، وحدت و سربلندی مردم ایران اسلامی شد، خاطرنشان کرد: همانطور که خداوند وعده داده است که از دینش حمایت می‌کند، شهادت سردار سلیمانی وحدت و عزت تاریخی در بین مردم ایران اسلامی به‌وجود آورد و فتنه‌ی آن سال را خنثی کرد.

رئیس دانشگاه تبریز در خاتمه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی تمامی شهدای دانشگاه تبریز مخصوصا 22 شهید دانشکده‌ی فنی که در 27 دی سال 1365 با بمباران رژیم بعث عراق به شهادت رسیدند و همچنین شهدای سال 1358 و شهید باکری که دانشجوی این دانشگاه بود، گفت: تقدس دانشگاه تبریز به‌دلیل وجود این شهدای گرانقدر به مراتب بیشتر از تقدس علمی سایر دانشگاه‌ها است و ما در همه‌جا با افتخار این دانشگاه را مشهد الشهدای دانشگاه‌های ایران می‌نامیم و من از دانشجویان عزیز می‌خواهم به‌خاطر قداستی که این دانشگاه دارد، تا جایی که مقدور است با وضو وارد صحن مقدس دانشگاه تبریز شوند.

توکل، توسل، تلاش، ولایت پذیری، ولایت باوری و احترام به والدین رموز اصلی موفقیت و ماندگاری حاج قاسم

جانباز جبهه‌ی مقاومت اسلامی، همرزم شهید سلیمانی و نویسنده‌ی کتاب «پرواز بغداد – بهشت» نیز طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: سردار سلیمانی نه‌تنها به‌عنوان یک شخص بلکه باید در پازل مهدویت و مدار تمدن نوین اسلامی تبیین شود و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده‌ی این شهید فرمودند، ما نباید شهدا را به‌صورت افرادی ماورایی معرفی کنیم چراکه شهدا خودشان نور دارند و نیازی به تزریق نور از سمت ما ندارند. همه‌ی ما می‌توانیم مثل حاج قاسم باشیم به شرط این‌که بخواهیم و تلاش کنیم.

وی در خصوص ابعاد نظامی سردار سلیمانی نیز گفت: حاج قاسم توانست کاری کند که رزمندگان ایرانی، لبنانی، افغانی، عراقی، پاکستانی مثل برادر در کنار یکدیگر با دشمنان اسلام بجنگند و اصلا تصور نکنید که مدیریت جنگ در چندین کشور کار آسانی است. حاج قاسم با انجام 136 عملیات در سوریه که 84 درصد خاکش اشغال شده بود و 40 عملیات در عراق، داعش را شکست داد. البته تصور نکنید که داعش یک شخص است بلکه داعش تفکری است که همچنان جریان دارد و مانند حادثه‌ی تروریستی شاهچراغ لباسش را عوض می‌کند.

جانباز جبهه‌ی مقاومت اسلامی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب تنها در مورد شهید سلیمانی فرمودند که این شهید یک مکتب است چراکه حاج قاسم شخصیتی ذو ابعاد داشت  و یکی از ویژگی‌های بارز شهید سلیمانی این بود که سعی می‌کرد با روحیه‌ و فرهنگ دفاع مقدس افراد را به زیر بیرق انقلاب بیاورد. مکتب حاج قاسم دارای 30 نظامات است که یکی از آن‌ها بحث تربیتی شهید سلیمانی است و ما نباید اجازه دهیم شخصیت شهید سلیمانی تحریف شود.

نویسنده‌ی کتاب«پرواز بغداد – بهشت» تاکید کرد: عقلانیت مکتب حاج قاسم به‌گونه‌ای است که هرگز در مقابل آمریکا خم نشد ولی در مقابل خانواده‌ی شهدا، فرزندان شهدا خم شد و چادر مادر شهید را بوسید.

دکتر جان‌نثار با اشاره به روحیه‌ی ولایت پذیری و ولایت باوری شهید سلیمانی متذکر شد: بسیاری از رزمندگان دوران دفاع مقدس تا پاسی از شب نماز شب می‌خواندند و مناجات می‌کردند اما بعد از اتمام جنگ تحمیلی لباس‌ رزمندگی خود را کنار گذاشته و در مقابل نظام اما و اگر آوردند در حالیکه شهید سلیمانی که رشد یافته‌ی دفاع مقدس بود و شهیدی مثل شهید حسن باقری (نابغه‌‌ی جنگ) آینده‌ی او را درخشان می‌دید، بیش از 40 سال در مکتب امام راحل و ولایت ماندگار شد.

همرزم شهید سلیمانی با بیان اینکه حاج قاسم همانند حضرت زهرا(س) سینه‌ی خود را سپر ولایت قرار داد، افزود: توکل، توسل، تلاش، ولایت پذیری، ولایت باوری و احترام به والدین رموز  اصلی موفقیت و ماندگاری حاج قاسم بود. عده‌ای هستند که صرفا وقتی بیانات رهبر معظم انقلاب به مذاقشان خوش می‌آید دم از ولایت می‌زنند و هرموقع از بیانات معظم له رضایت نداشتند، ادعا می‌کنند که دستان ولایت بسته است. اما غافل از اینکه اگر هرکدام از ما در هر شغل، مقام و جایگاه مانند سردار سلیمانی خالصانه و صادقانه کار کنیم، دستان ولایت هرگز بسته نخواهد شد.

رونمایی از کتاب «روایت رستاخیز»

 در ادامه‌ی این برنامه کتاب «روایت رستاخیز» نوشته‌ی حسین عباسپور توسط دکتر نصراله‌زاده، حجت الاسلام انوری و دکتر جان نثار رونمایی شد.

حسین عباسپور نویسنده‌ی کتاب روایت رستاخیز طی سخنانی اظهار کرد: چند سال قبل از شهادت سردار سلیمانی به همراه تعدادی از دوستان در حال تحقیق در خصوص افراد حاضر در مراسم تشییع پیکر امام خمینی (ره) بودیم که طیف گسترده‌ای از اقشار مختلف جامعه در آن مراسم شرکت کرده بودند. در جریان شهادت حاج قاسم سلیمانی و حضور بی سابقه‌ی اقشار مختلف مردم در مراسم تشییع پیکر این شهید بزرگوار، به این نتیجه رسیدیم که کتابی در خصوص افرادی که در این مراسم با شکوه حاضر بودند، تهیه کنیم که کتاب «روایت رستاخیز» روایتی از خاطرات مردم تبریز و جمهوری آذربایجان از ایام شهادت سردار سلیمانی و تشییع پیکر مطهر ایشان است.

براساس این گزارش، اجرای گروه سرود و مداحی از دیگر بخش‌های مراسم سومین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و گرامیداشت ۹ دی «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» در دانشگاه تبریز بود.

 


( ۱۰ )

نظر شما :